Senaste från Extend

Extend lanserar framtidens hållbara frotté

Extend lanserar framtidens hållbara frotté

Företaget Extend i Solna utvecklar och levererar textilier med kundunik design till hotell och spa-anläggningar. Bland kunderna finns allt från Yasuragi och Viking Line till norska dagspa anläggningen The Well. Nu har Extend utvecklat ett revolutionerande frottématerial som kraftigt minskar miljöbelastningen.

– Under tre års tid har vi därför analyserat, utvecklat och genomfört rigorösa tester för att få fram det nya innovativa frottématerialet. Kompositionen bygger på livscykelanalyser som vi tagit fram tillsammans med Sandra Roos på Rise IVF. Handdukarna och badrockarna som vi nu lanserar håller ca tre gånger så många tvättar jämfört med konventionella frottéprodukter. För hotell- och spabranschen som använder extremt mycket frotté innebär det enorma besparingar ur miljösynpunkt, berättar Lasse Alfredson, grundare och vd.

Extended Green är företagets hållbara miljökoncept för att mäta och guida kunder som önskar minska sin negativa miljöpåverkan.

Lasse förklarar hur det nya materialet tog sin början:

– Jag ville se hur olika textilier och fiberval påverkar miljön. Då är det ett antal viktiga parametrar att ta hänsyn till: fiberval, hur materialet framställs, ytvikt, livslängd, transporter  samt hur produkten tvättas och torkas under livscykeln. Dessa sex delar var grunden i livscykelanalysen som mäter hela kedjan, från utvinning av fiber till dess att produkten är uttjänad vilket även innefattar att tvätteriernas vatten- och energiförbrukning reduceras. Det innebär att vi nu kan mäta hur miljöpåverkande våra produkter och kompositioner är under hela livscykeln utifrån koldioxidutsläpp, vattenkonsumtion, kemikalieanvändning samt behovet av landareal säger han.

Livscykelanalysen visade tydligt vad många redan vet: konventionellt odlad bomull är starkt miljöbelastande. Konventionell bomull innebär användning av oerhört stora mängder kemikalier och enorm vattenförbrukning som i många fall påverkar både sociala och hälsosamma risker i fattiga områden, enligt Lasse Alfredson.

– Livslängden på produkten är avgörande och vår nya frotté innebär att våra kunder kan köpa in mindre än hälften av vad som köps in idag på grund av den långa livslängden på vår nya frotté. Frotté produceras och köps i enorma mängder med mycket negativ miljöpåverkan. Därför ville vi utveckla en ny form av hållbart frottématerial med bibehållen känsla och egenskaper som konventionell och ekologisk frotté men med lägre miljöpåverkan och längre livslängd, berättar Lasse.

Extend ville samtidigt förklara hur fiber och materialvalen påverkar miljön. Tillsammans med RISE IVF utvecklades därför ett kalkylverktyg där Extend kan laborera med olika fiber och materialkompositioner tillsammans med kunderna för att minska miljöbelastningen.

– Innehållet i en rapport och färdig livscykelanalys kan vara svår att tolka. Med vårt verktyg ser kunderna direkt hur deras materialval påverkar koldioxidutsläpp, vattenförbrukning, kemikalieanvändning och behovet av landareal. Verktyget är väldigt pedagogiskt och uppskattat eftersom det så enkelt visar hur vi kan hjälpa våra kunder att minska deras miljöbelastning säger Lasse.

Lasse Alfredson, vd och grundare 

Stort intresse från branschen

I början av februari var Lasse Alfredson inbjuden till hotellkedjan Scandics innovationsdag i Stockholm för att presentera det nya materialet.

– Mötet med Scandic Hotels med representanter från hållbarhet, inköp och teknikavdelningen var mycket positivt och Scandic blev superintresserade av vår produkt så det var riktigt kul och det visar att vi har tänkt helt rätt, säger han.

Extend har utvecklat badrockar och handdukar i det nya frottématerialet och kommer nu börja införsäljningsarbetet till kunderna och marknaden.

– Allt är klart och jag skulle bli förvånad om det inte blir en succé. Kunderna kan tydligt se fördelarna. Till exempel att frottérockarna och frottéhanddukarna kan tvättas över 300 tvättar, jämfört med vanliga frottéprodukter som kan tvättas cirka 100–200 gånger. Bara i Sverige har vi närmare 40 miljoner hotellövernattningar per år. Multiplicera det med ca 700 gram frotté per gäst och övernattning samt att alla rum behöver flera uppsättningar med frotté med tanke på tvätt och transporter. Det innebär att vi kan tillföra mycket stora fördelar för miljön både globalt, regionalt och lokalt tillsammans med våra kunder, förklarar Lasse.

Stora tvätterier en viktig del i kedjan

I huvudsak hyr hotellkedjorna textilierna av tvätterierna som sedan sköter den dagliga tvätten. Extend har därför varit i kontakt med landets tre stora aktörer inom tvätteribranschen som är viktiga delar på marknaden. Med Extends nya frottématerial får dessutom tvätterierna, utöver globala fördelar, även minskad vatten- och energianvändning vilket är helt i linje med deras hållbarhetsarbete, enligt Lasse Alfredson.

– Vi har haft väldigt bra inledande möten med tvätterierna och de är mycket intresserade. Vår nya frotté innebär kortare torktid och reducerad vatten konsumtion tack vare den unika kompositionen. Miljön, kunderna och tvätterierna och har mycket att tjäna på att välja den nya frottén. En riktigt Win-Win-situation. Vi kommer att testa vår nya frotté på ett antal hotell till en början och i steg 1. Frottén har samma känsla som traditionell hotellfrotté men ska testas för att säkerställa att gästernas reaktioner. Vi vet att vår nya frotté minskar miljöbelastningen avseende koldioxid med ca 45 %, vatten- och kemikaliebelastningen med ca 70 % samt landarealen med ca 25 % lite beroende på antal tvättar och beräknad livslängd. Det skulle förvåna mig om vi inte får leverera mer av vår nya frotté framöver, berättar Lasse.

Han utvecklar resonemanget hur väl Extends nya produkt passar hotellanläggningar:

– Hållbarhet har högsta prioritet för i princip alla företag och hotell kedjor. Medvetna konsumenter och hotell gäster bryr sig om miljön. Kan du som hotell även visa konkret hur du arbetar för att spara på miljön så får du en konkurrensfördel. Med vår frotté så finns det ju inte en gäst som skulle välja konventionell frotté om du berättar det på rätt sätt, säger han.

Vi står vid ett bord och Lasse Alfredson lägger upp de olika frottéproverna. Här kan kunderna enkelt jämföra kvaliteten och känna hur produkterna känns efter 60, 80, 100, 150, 200, 225, 280 och 300 tvättar. Vikt och mått har kontrollerats efter varje tvättcykel med väsentligt bättre resultat i jämförelse med både konventionell och ekologiskt frotté. För en utomstående som inte är expert så känns handdukarna och badrockarna precis som vanlig frotté.

– Det tar tid att utveckla ett sådant här material och inte minst att genomföra alla provtvättar. Vi slutade tvätta handdukarna och badrockarna vid 300 tvättar och då ser vår nya frotté fortsatt väldigt bra ut så dom klarar fler tvättar, säger Lasse och ler.

Team av textila experter bakom utvecklingen

Teamet som arbetat fram det nya frottématerialet för Extends räkning är bland annat Maria Lindell-Kristensson som är textilingenjör och har en bakgrund från bland annat Ikea och Hemtex. Tillsammans med en tillverkare från Turkiet och fiberleverantör från Kina har resultatet äntligen blivit verklighet.

– Våra kunder har fått information om projektet under tiden som vi har utvecklat det och vet att det är på gång. Så vi vet redan nu att det finns ett stort intresse vilket känns spännande, säger Lasse.

Extend är Skandinaviens ledande leverantör av spatextilier och har en bred kundmix med cirka 250 aktiva spahotell, dagspa och hotell, som handlar för ett par tusen, till kunder som handlar för flera miljoner kronor. Ett exempel är välkända spa-anläggningen Yasuragi i Stockholm dit Extend levererar Yukatas, baddräkter, badshorts och tofflor. The Well är en annan kund som är ett av världens största och mest exklusiva dagspa. Extend anlitades bland annat för att ta fram en helhetslösning och kollektion för anläggningens alla textilier: badrockar, handdukar, badplagg, tofflor, yukatas, peshtemals med mera.

– Vi har en mycket bra och säker leveranskedja upparbetad sedan länge med nära samarbeten. Fabriker vi känner väl och där vi vet att det råder goda arbetsförhållanden. Det gör att vi håller en hög leveranssäkerhet och kvalitet på produkterna. Vår affärsidé att ”Extend skall öka kundernas lönsamhet med hållbara och kundunika textilkoncept” innebär att vi nu är väl rustade att tillgodose kunders behov och hållbarhetsmål, berättar Lasse Alfredson.

Extends livscykelanalys, nätverk av designers, mönsterkonstruktörer och producenter innebär att företaget kan utveckla hållbara designkoncept med ökad lönsamhet för kunderna som mål.

– Hållbarhet och design är ett konkurrensmedel och vi föredrar långsiktiga samarbeten där både kunderna och vi gör bra, hållbara och rättvisa affärer i det långa loppet. Vi blir inte bättre än våra partners, därför jobbar vi med dom bästa och levererar det kunderna vill ha på rätt tid, berättar Lasse Alfredson.

Förutom det nya frottématerialet så har Extend planer på att även utveckla hållbara bäddtextilier som bygger på samma princip.

– Det är ju en jättestor produkt och tillsammans med handdukarna så blir det omkring ca 2 kilo tvätt per gäst vilket ger ännu större miljöbesparing. Det är helt klart spännande tider för oss eftersom alla blir vinnare. Miljön, kunderna, producenterna och vi, avslutar Lasse Alfredson.

Extend är medlem i TEKO


Text av: Henrik Eriksson, kommunikatör TEKO